טנטרה
אל עולם הטנטרה נחשפתי יחסית בגיל מאוחר, התחלתי ללכת לכנסים, הרצאות ולימודים ב4 שנים האחרונות, יחד עם זאת הגעתי לעולם לאחר חקירה מאוד עמוקה את צמי, התשוקה שלי והגוף שלי.
הכל התחיל מגיל צעיר מאוד בחיי, נולדתי ילדה עם צחוק בפניה, סקרנית, אוהבת לרקוד ולשיר, מאוד יצרית, אוהבת תשומת לב ומגע. הייתי מקיימת חקירות פנימיות עם הגוף שלי עוד בגיל 3 אני זוכרת שהייתי לוקחת חפיסת שוקולד חושפת אותה מעטיפתה ושמה אותה בין ירכיי עמוק פנימה, השוקולד היה נצמד לשפתיים החיצוניות של הפות שלי והיה מתחמם ונמס והדבר הזה היה מפעים אותי, כל התחושות שעלו בי, והטעמים והמגע בשוקולד, בירכיי, בפות היו מדהימים. וזה רק אחד מהרבה מאוד זיכרונות נועזים שהיו לי כילדה.
בעקבות ניסיון חיי וחוויותיי, היותי ילדה בכורה לאחותי שנולדה "בעייתית" כל שני וחמישי היה צריך להיות איתה בבתי חולים, נאלצתי להיות אחראית, גדולה ומבינה. במילים אחרות משהו ביצריות, מיידיות שהיה בי נפגם.
נוסיף לזה את היחסים של הוריי המתוחים והכואבים שבסופו של דבר הובילו לפרידה בגיל 4 ואחר כך לגירושין בגיל 11 שלי, רמת המתח שנצברה בגופי למראה הקושי של אימי הייתה חזקה ממני, עוד נתח ממני כבה.
ועל זה נוסיף את הפגיעה המינית שעברתי, חדירה שחוללה את גופי, תמימותי בגיל 12.5 הותירה צל כבד על היצריות שלי, האהבה לגוף שלי, הילדיות והשמחה שהיו בתוכי.. משהו בתשוקה שלי נשאר דומם שם.
לאורך חיי הבוגרים ניסיתי לרפא צללים אלה בתוכי, הייתי בבית ספר למשחק של יורם לוינשטיין, חשבתי שאם אקבל מספיק אהבה והכרה אוכל לבטוח בי, לאהוב אותי ולמממש את חיי ושאיפותיי, אך זה לא קרה. עזבתי את עולם המשחק ופניתי לעולם האימון, שם הכרתי את שיטת סאטיה שעלי ארחיב בהמשך ואת עולם הבודהיזם שאיפשר לי להעמיק בהתבוננות על עצמי, התחלתי לעשות מדיטציות, מנטרות, להאמין שהכל ארעי וחולף, להאמין שיש לי חלק בכל דבר ביקום הזה, להאמין בטוב לב, כבוד, יושר, אחריות, נדיבות הלב. העולם הבודהיסטי איפשר לי המון שקט בגופי, צלילות הדעת, יכולתי לפתח אותי כמאמנת ומנחה ולהעביר את הידע שצברתי הלאה. יצרתי זוגיות מופלאה למרות התפיסות הקשות בתוכי על גברים.
ויחד עם זאת הדבר שלא ניתן לו מענה הוא התשוקה המינית הרדומה בתוכי. כאדם נולדתי אש, ואני האש הזו בכל דבר בחיי, בדרך שאני לומדת, באופן שבו אני מדברת, אבל לא ביחסי מין ובתשוקה המינית, שם היה הרבה פחד, הסתרה, בושה, העמדת פנים ועוד..
אז אפשר להגיד שהאש והתשוקה המינית ויצריות הילדית האבודה הם אלה שהובילו אותי בדרכי, הובילו את הכיוון שבו למדתי ואת התפתחותי, כך שכשהגעתי לעולם הטנטרה הגעתי כבר בשלה עם בסיסים איתנים בתוכי ורמת אהבה טובה לעצמי.
הלכתי לסדנאות שלימדו אותי מיניות, לימדו אותי להתחבר לגופי ואנרגיית החיים שבתוכי ולבסוף החלטתי ללמוד באופן מקצועי ורציני על עולם הטנטרה, למדתי ב"מארג" בית ספר למיניות, אהבה, רגש וגוף של סוג'יי ומורן שמש, שם קיבלתי המון כלים לעבודה עם האנרגיה המינית ועוררות התשוקה. עדיין לומדת זה מרתק בעיני ויותר מזה גיליתי שכל מה שלמדתי עד כה נמצא בעולם הטנטרה לגווניו…
רוצה לספר לכם קצת תיאורטית מה זה טנטרה ואחר כך אסביר על הכלים שאני משתמשת בהם בסדנאות, הנחייה ובקליניקה.
מהי טנטרה?
טנטרה (מסנסקריט: מטווה, מארג; וגם – התרחבות) משמעות המונח הזה הוא: "אוסף של טכניקות משדות שונים המביאות להארה". המושג הזה מתייחס גם לתפיסת העולם הטנטרית, לפיה "הכול קשור בהכול". ריבוי הקשרים בין התופעות הסובבות אותנו ומערכת יחסי הגומלין ביניהם, יוצרים "מארג" מורכב בהרבה מהנראה לעין. ומתוך כך, "מרחיב" את גבולות האינדיבידואל אל מעבר לסביבתו המיידית. הטנטרה שמה דגש על הקשר בין הגוף לבין הנפש
היא פולחן הודי עם רצף היסטורי של מעל 2000 שנה, שהתקיים והתפתח בגרסאות מגוונות, כזרם אזוטרי בצד הדתות ההודיות השונות. עם זאת, הטנטרה אינה דת ואינה גם דרך מחשבה – הטנטרה רואה בהיגיון והרציונאליות אחת מהסיבות העיקריות לאומללות – והתהליכים הטנטריים נועדו לעקוף את השכל Mind כלומר – לטנטרה זיקה לפעולה, ולפיכך אי אפשר ללמוד על טנטרה מקריאה בספרים ללא התנסות ישירה בפרקטיקות הטנטריות, הכוללות טקסים – ביניהם מיניים – תרגול מדיטטיבי ואנרגטי ועוד. המתרגל מגיע לשינוי של אישיותו ול"שחרור הנפש" בכך שהוא יוצר בסיס חדש לחייו על ידי "אריגת" כל "חוטי הקיום" – גוף נפש ורוח – יחדיו.
הטנטרה מבוססת על העיקרון שהיקום הוא יצירה של תשוקה ומשיכה בין הזכרי והנקבי, המיוצגים על ידי האלים שיווה ושאקטי. אצל האדם, כמיקרוקוסמוס, האנרגיה היצירתית מתבטאת בייצר המיני, שההתייחסות אליו היא כאל אנרגיית החיים היסודית, מעל ומעבר ליחסי המין עצמם.
רוב החסימות האנרגטיות שלנו נובעות ממטענים רגשיים בנושא המיני, שהתרבות עורמת עלינו זה דורות. דרכים רוחניות רבות ממליצות להימנע מתשוקה מינית, שלדעתם מוליכה לשעבוד ל"ייצר הרע" ומהווה מכשול להשגת מודעות גבוהה יותר. הטנטרה, לעומת זאת, גורסת שעלינו לנצל את התשוקות הטבעיות ולהתמירן לדרגות רוחניות עמוקות יותר ויותר. לפיכך אין בטנטרה "נמוך" ו"גבוה" – הכל קדוש! הטנטרה רואה באקסטזה הרוחנית ובאקסטזה המינית שני צדדים של המשוואה היוצרת חיים שלמים.
ייחודה של הטנטרה בכך שהוסיפה גם תרגול חווייתי. הטנטרה מבססת את עצמה על מה שרב בני האדם מכנים בביטול 'תענוגות החיים', והיא רואה אותם בחיוב ומטפחת אותם. החופש המיני הרווח באחרונה במערב עדיין לא הצליח למחוק את המורשת וההתניות החברתיות השליליות בנוגע למין שיוצרות באופן בלתי נמנע פחד, ואת הפחד הזה מעבירים מדור לדור הורים, מורים ואנשי דת, החל מילדות מוקדמת. התנייה זו פוגמת בחיוניות המינית שלנו וביכולתנו להתענג, לאהוב ולכבד זה את זה.
לפיכך, הטנטרה טוענת שעלינו לגלות קודם לכל את המיניות הטבעית שלנו במלוא עומקה, שכן כל אותם יסודות רוחניים כבר מגולמים בה מלכתחילה: "טנטרה מלמדת תחילה איך לנוע בתוך המין, איך להכיר אותו, איך להרגיש אותו ואיך להגיע לאפשרות העמוקה ביותר הטמונה בו, לשיא – איך למצוא את היופי המהותי, השמחה המהותית והאושר שטומנים בו… באורגזמה מינית עמוקה אין זה המין שמעניק לך אושר – המין הוא רק מצב שבו זה קורה.
משהו אחר מעניק לך את האקסטזה והוא מורכב משלושה גורמים, אשר ללא התנסות הם יהפכו למושגים חסרי ערך:
- העדר זמן – במין אנו מתעלים מעבר לזמן, הוא אינו קיים, הזמן חדל להתקיים עבורנו, אין עבר, אין עתיד. רגע זה עצמו, כאן ועכשיו, הוא הרגע הממשי היחיד.
- במין אתה מאבד את האגו שלך, אתה ואהובתך אבדתם בתוך מציאות מאוחדת וחדשה..
- במין אנו טבעיים – החזות החיצונית, הפנים, החברה, התרבות, הבגדים, הלכו לאיבוד. אתה חלק מן הטבע, מהיקום, מהטאו. שלושת הדברים הללו מעניקים לנו אקסטאזה – המין הוא רק המצב שבו זה קורה באופן טבעי". (אושו – טנטרה רוחניות ומין; עברית: 1997).
הטנטרה רואה באיחוד המיני אמנות מקודשת שיש ללמדה. כדי להיעשות טנטריים נדרשו האוהבים להיות בקיאים במגוון מיומנויות כמו שיחה ותקשורת (גם בענייני מין!), ריקוד, טקסיות, עיסוי, סידור פרחים, תלבושות ואיפור, מוסיקה, היגיינה, נשימה ומדיטציה. כאשר אנו לומדים את האמנויות הארוטיות בדרך זו, מתרחש ריפוי עמוק של המיניות שלנו, ואנו מוכנים באמת להשתמש באנרגיה המינית שלנו לאקסטזה רוחנית, המתוארת כאורגזמה מיסטית עם כל היקום
זרמים וסוגים שונים של הטנטרה: לבנה, אדומה, שחורה –
הטנטרה הלבנה – המסורתית ההודית, השאקטיזם ושיווזם, הכלים שעוזרים להתרחבות התודעה. עובדים עם עשרת כוחות הטבע, המתרגל יוצר קשר עם הכוחות של הבריאה, שיוויזם – עבודה מול התודעה, מדיטציות, אי שניות טנטרית. שיווה ושאקטי – רק בנוכחות טוטלית של הגבר מתאפשרת התמסרות טוטלית של האישה, ההתמסרות עבור האישה היא ריפוי עמוק.
שיווה ושאקטי – הזוג הנצחי הקוסמי, מתוך המסורת ההודית, התודעה והאנרגיה.
שיווה: שלוש צורות לשיווה – מייצג את התודעה שנמצאית ברקע של היקום, ה"אני המתבונן":
יש שילוש של אלים שנמצאים בשיווה
בראמה היוצר, הבורא
וישנו המגן
שיווה ההורס – ללכת מעבר להיצמדויות והתבניות
.
הכל- כל דבר הוא שיווה והוא נמצא בהכל, שלמות בכל דבר וכל דבר הוא השלמות.
שאקטי: היא האנרגיה, הבריאה, כל חמשת האלמנטים, הצאקרות, הגופים, האדמה, האנשים, האנרגיה הטהורה שנמצאית בכל דבר, העולם עשוי מהאנרגיה, שאקטי היא האנרגיה. פארושה – התודעה ופאטריטי – האנרגיה: הם נפרדים, יש את הבריאה העולם שלנו והתודעה
כאשר מחברים את התודעה והאנרגיה ביחד נוצר האיחוד המקודש, מצב התודעה המושלם שלנו.
דרך הזכרי והנקבי להגיע לאיחוד. בכולנו יש שיווה ושאקטי.
לדוגמה: במדיטציה אנחנו מתרכזים בתודעה בלבד, כמו להתרכז בשאלה "מי אני?" אם נוכל להכניס אנרגיה לתוך השאלה, כמו אנרגיה של אהבה, היא תעצים את החוייה.
אם אנחנו מתרגלים רק אנרגיה בלי תודעה הוא חסר, אם אני רוקדת ללא התודעה זה חסר, ברגע שאני מכניסה את המהות התודעתית היא יותר חזקה.
בזוגיות – יש בנו את האנרגיה והתודעה ודואגים לחבר את העולמות, הזוגיות שלנו יותר עצומה, שומרת על התודעה לכיוון הבן זוג שלי ועצמי ומטעינה אותה באנרגיה.
טנטרה יוגה – טיהור אנרגטי של הצ'אקרות, הכנת הגוף והתרחבותו, ואז האנרגיות בגוף יכולות לזרום יותר בחופשיות. כדי לעבוד עם אנרגיית האורגזמה שהיא עוצמתית הגוף צריך להיות מוכן ומטוהר.
הטנטרה הטיבטית – בשביל להיות מתרגל צריכים שיהיה לנו לאמה- חונך, מורה שחונך את התלמיד.
הטנטרה האדומה: משתמשת במיניות ויותר ידועה במערב. אושו השתמש בטנטרה הלבנה והכניס לתוכה תראפיה, נאו טנטרה = טנטרה האדומה, עובדת הרבה עם אנרגיות מיניות כאנרגיות החיים, אנרגיית הקונדליני, טנטרה תרפיה נוגעת ברגשות, במקומות המגבילים שלנו שמונעים מאיתנו לחגוג את החיים, משלבים מדיטציות ואנרגיה מינית שעוזרת לאנשים לריפוי.
זרם נוסף דאקיני ודאקות – יישות של חוכמה שמביאה ידע אמיתי לאדם. מטפלים שעובדים בתראפיה באופן ישיר עם מיניות, משלבים בטיפולים שלהם עיסויים טנטריים. עיסוי יוני/לינגאם.
טנטרה שחורה – קשורה לתיעול ושימוש באנרגיה המינית דרך טקסים, משתמשת בכישוף, מאגיה ומיגנוט. כמו סקס מאג'יק.
איבר המין הזכרי נקרא בסנסקריט לינגאם – מטה האור – מוליך אנרגטי שתפקידו לרפא את היוני, לינגאם בריא הוא ללא ריגושיות, ללא מטרה, הוא מלא באהבה, מלא בתשוקה, אין בו אנוכיות, הוא בנתינה.
איבר המין הנקבי נקרא בסנסקריט יוני- הגן הנסתר/הקסום- היוני בעל אנרגיה רספטיבית מטבעו, הוא סופג ומשמר בתוכו את מכלול ההתנסויות המיניות, היוני קולטת כל התנסות מינית שעברה הילדה/לידה/אמא/תרבותית.
הלינגאם ככלי ריפוי ליוני – הוא מושך את הכאבים והכאב והמשקעים הקיימים ביוני ומרוקן את האישה מהעודפים האלה.
חיבור אנרגטי בתוך תנוחת השיווה שאקטי – חיבור בין איברי המין, חיבור בלב, חיבור בתודעה.
הגוף כמוליך אנרגטי – 7 צאקרות
יש בתוכנו מוליכים אנרגטיים שמשפעים אחד על השני ועל דרכי הפעולה שלנו בחיים
אספר עליהם ממש בקצרה:
הצאקרה הראשונה – צאקרת הבסיס נמצאית בתחתית הגוף שלנו בין איבר המין לפירנאום, צבעה אדום והיא אחראית על הבטחון, הקרקעיות שלנו, החיבור שלנו לאדמה, ליציבות ועוד
הצאקרה השנייה היא צאקרת המין – צבעה כתום נמצאית 2 אצבעות מתחת לטבור, אחראית על היצריות שלנו, על הכבוד והיושר, על העיבור של רעיונות חדשים בתוכינו ועל התשוקה שלנו.
הצאקרה השלישית היא צאקרת מקלעת השמש – נמצאית 3 אצבעות מעל הטבור, צבעה צהוב, היא אחראית על הפעולות שלנו על ההוצאה שלהם לפועל, על קיום החלומות והרצונות הפנימיים שלנו.
הצאקרה הרביעית היא צקרת הלב – נמצאית במרכז החזה, צבעה ירוק, אחראית על השייכות שלנו לעצמינו ולעולם, על האהבה, החמלה והחיבור שלנו לאיכויות אלו.
הצאקרה החמישית היא צקרת הגרון – נמצאית בבסיס הגרון בשקע שקיים שם צבעה כחול, היא אחראית על הביטוי שלנו בעולם, על הנוכחות והקול שלנו, היכולת שלנו להוציא את דעותינו לאור.
הצאקרה השישית היא צקרת העין השלישית – נמצאית בין גבות העין, צבעה סגול היא אחראית על החיבור שלנו עם הנסתר, לראות מעבר לידיעותינו העכשוויות, היכולת לראות מעבר אלינו, מחוברת לכיוון שלנו בחיים.
הצאקרה השביעית היא צקרת הכתר – נמצאית בקודקוד הראש קצת מעל, צבעה לבן או זהב, אחראית על החיבור שלנו עם העליונים, עם מה שגבוה מאיתנו, העולם הקוסמי הרחב.
כפי שאמרתי חסימה או חוסר איזון באחת או יותר מהצאקרות מייצרת חווית חיים מוגבלת.
לכן חשוב לדעת איך לעבוד עם חסימות אנרגטיות וחוסר איזון אנרגטי בגופינו, עולם הטנטרה מביא שיטות מגוונות לטיפול כמו מדיטציות, נשימות מסגנונות שונים, פולסשיין, הסרת שריון, לחיצות אנרגטיות לשחרור, גשטלט ליצירת תבניות חדשות, דמיון מודרך, עבודת ריפוי עם הילד הפנימי ועוד. הרבה טכניקות שהכלל החשוב בהם זה להביא לידי ביטוי את הנשימה + תנועה + קול.
עולם הטנטרה נתן לי המון כלים לא רק לעבודה פרטנית אלא גם לעבודה זוגית, הרבה מאוד זוגות הגיעו אליי עם מיניות חסרה, אוטומטית ואומללה, יחד לימדתי אותם איך להגיע לאהבה מקודשת שהיא חוויה של מלאות ושובע לעומת הסקס הריגושי הרעב.. למדנו להתמיר את האנרגיה שנשפכת ומבוזבזת לאנרגיית חיים מלאה ועשירה.
אי התפתחות בתחום המיני עוצר את התפתחות הזוגיות – אם יש בתוכך טראומות שלא טיפלת בהם זה יפגע בזרימת האנרגיה שתשפיע על המיניות גם אם הטראומה לא מינית.
הסיבות לבעיות בזוגיות ובתשוקה :
כעסים לא פתורים – אהבה וכעס כן הולכים יחד – סיפור קאלי – עליו ארחיב בהמשך
שעמום ושגרה – חוסר חיבור לצד האפל בתוכינו.
עייפות ושחיקה – ילדים, לחץ, עבודה
פתיחות יתר – מדברים על הכל, אין משהו פרטי, אין מקום לסקרנות וגילוי.
הזנחה של אחד/שני הצדדים
שינויים פיזיולוגיים, הורמונליים, מחלות רקע
תרופות פסיכיאטריות
ריגוש יתר – חשיפה גבוהה לפורנוגרפיה ופנטזיות, אוננות יתר, שימוש אינטנסיבי בויברטור
פחד ממיניות – בושה, חוסר ידע, חרדת ביצוע
תקיעות במיניות ופערים בהתפתחות – חוסר תקשורת, התקבעות על דרך לעשות אהבה ללא גילוי
מאבקי כוח, סקס כקלף מיקוח
דימוי גוף שלילי
נטיה מינית לא מדוברת.
איזה בעיות תפקוד לגבר: שפיכה מהירה, מאוחרת, חוסר זקפה, קצרה או חלשה, חרדת ביצוע, דימוי גוף, כאב בזמן קיום יחסי מין.
בעיות תפקוד לאישה: יובש בנרתיק, ווסטיבוליטיס- כאב בערווה, וגיניסמוס- כיווץ כרוני של השרירים ברחם, אלרגיה לזרע של הגבר, ניתוק, חוסר תחושה, אנאורגזמה, דלקות וזיהומים, רצפת אגן חלשה- צניחת רחם, דליפת שתן, צניחת נרתיק.
אחת העבודות עם הזוג בסדנאות הוא ליצור פולריות ביניהם ובתוכם יש הרבה כיוונים לשם:
העצמה זכרית: מטרה, אתגר, חיבור לצד האפל, להיפגש עם גברים אחרים, מעגלי גברים, מדיטציות, נשימות טנטריות ועצירת שפיכה.
העצמה נשית: מעגלי נשים, תמיכה, ריקוד, חיבוק, אהבה, פירגון, תשבחות, לעודד זרימת לב, חגיגה, משחקיות, שחרור מחויבות ושליטה, טיפוח עצמי, טיפוח הגוף, קבלת הגוף. איפשור של לילית הדרמטית, תרגולים מיניים: עיסוי יוני, ביצה טנטרית, עיסוי שדיים.

זהבה אלמוג | מאמנת אישית ועסקית ומלווה אנשים בדרך להתקרבות לעצמם.
טלפון: 052-8338483 | zehavalmog@gmail.com |